Menu strony

Polecamy Film: NIEPLANOWANE – premiera 1 listopada 2019 r.

W imieniu Rafael Film pragnę poinformować o najważniejszej premierze filmowej tego roku.
Film „Nieplanowane” będzie można oglądać w polskich kinach od 1 listopada, ale szczególnie istotne jest to, aby właśnie w pierwszym tygodniu od premiery pojawić się w kinach. Pomoże to w dalszej dystrybucji w kinach, co jest kluczowe dla wykorzystania potencjału filmu.
 

Bardzo proszę o pomoc w dotarciu z tą informacją do katechetów oraz ich uczniów, bo jest to szczególnie ważna grupa odbiorców filmu.

„Nieplanowane” to historia Abby Johnson, jednej z najmłodszych dyrektorek kliniki aborcyjnej Planned Parenthood w USA. Po dziesięciu latach pracy, w wyniku braków personelu medycznego, została ona poproszona o pomoc i asystowanie przy aborcji. To wydarzenie sprawiło, że diametralnie zmieniła poglądy na tę kwestię.

Dzieło opowiadające historię Abby Johnson i odsłaniające kulisy przemysłu aborcyjnego wstrząsnęło Ameryką. Po raz pierwszy od wielu lat świadomość społeczna na temat aborcji oraz zmian w prawie uległa tak radykalnej przemianie. Od premiery 9 stanów w USA zmieniło prawo na bardziej chroniące życie, a kilkuset pracowników klinik aborcyjnych odeszło z pracy. Burza spowodowana próbami ograniczenia dostępu do informacji o filmie, a później trudności dystrybucyjne wywołały z kolei debatę o współczesnej cenzurze w mediach społecznościowych i wolności słowa, która otarła się nawet o amerykański Kongres. Niedługo po premierze było jasne, że „Nieplanowane” to coś więcej niż film – to zjawisko kulturowe i społeczne.

Nieplanowane” to film, który naprawdę zmienia świadomość ludzi, a szczególnie młodego pokolenia.

Ruchy pro-life także w Polsce traktują to niezwykłe dzieło jako wielką szansę i apelują, by włączyć się w jego popularyzację. W akcję promocji filmu, obok organizacji pro-life, włączyło się wiele środowisk, m.in. KSM, Komisja ds. Młodzieży KEP, Krajowy Ośrodek Duszpasterstwa Rodzin czy CitizenGo. Wszyscy oni są zgodni. Ten film naprawdę powinien zobaczyć każdy w Polsce! 

Dlatego gorąco zachęcamy i prosimy, by pomóc rozpropagować informacje o filmie, a także rozważyć możliwość zorganizowania w najbliższym kinie pokazu dla parafii, wspólnot czy młodzieży szkolnej.

W załączniku tego listu przesyłam materiały, które mogą być potrzebne  podczas działań promujących film:
– przykładową treść ogłoszenia parafialnego
– instrukcję „Jak zorganizować pokaz?”
– konspekt kazania opartego o film (w wersji wideo dostępny jest tutaj)
– konspekt lekcji

Po więcej więcej informacji o filmie zapraszam na stronę www.rafaelfilm.pl/nieplanowane/

Pełna lista kin, w których grany będzie film dostępna jest na http://www.rafaelfilm.pl/nieplanowane/#Lista-kin

Dziękujemy za wsparcie i zapraszamy serdecznie do kin.

W razie pytań, wszelkich potrzeb – pozostaję w kontakcie!

Andrzej Sobczyk
Rafael Film

Załączniki:

KONSPEKT: Nieplanowane

 

Wprowadzenie

Temat prawnej dopuszczalności przerywania ciąży od wielu lat rozgrzewa emocje. O aborcji mówią politycy i księża; mówią przedstawiciele organizacji feministycznych i obrońców życia; mówią filozofowie i zwykli zjadacze chleba. W tych głosach wybrzmiewają różne opinie: od zdecydowanego stwierdzenia, że aborcja jest czymś dobrym i pożytecznym, do nazwania jej brutalnym morderstwem niewinnego człowieka. Emocji związanych z obydwoma postawami doświadczyła Abby Johnson, która jest bohaterką autentycznej historii opartej na jej życiu opowiedzianej w filmie pt. Nieplanowane.

W czasie lekcji zostaje podjęty ten temat w toku dyskusji o sposobach pracy w klinice „Planned Parenthood”.

W filmie jest kilka drastycznych scen. Nauczyciel zachęca uczniów do rozmowy o emocjach towarzyszących im podczas ich oglądania.

W jednym z dialogów pada zdanie: „Dziecko jest błogosławieństwem, jeśli są odpowiednie okoliczności”. Chcemy, aby uczniowie zrozumieli, że dziecko zawsze jest błogosławieństwem.

Ćwiczenie 1

  1. Nauczyciel rozpoczyna luźną rozmowę z uczniami na temat aborcji. Prosi, aby powiedzieli, co o niej wiedzą, skąd czerpią informacje. Nie pozwala na dyskusję, na ocenianie wypowiedzi kolegów/koleżanek, na rozbudzenie emocji.

Ćwiczenie 2

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Poszczególne zespoły powinny siedzieć tak, aby można było swobodnie rozmawiać (przyciszonym głosem, by nie przeszkadzać innym) i notować.
  2. Nauczyciel zwraca uwagę na sposób, w jaki kobiety są zachęcane do korzystania z usług klinik aborcyjnych. Z reguły są to kłamstwa, słowa, które mają tworzyć wrażenie dobra, troski. Kłamstwem jest już sama nazwa kliniki: „Planned Parenthood”, czyli „Planowane rodzicielstwo”. Tam dokonuje się aborcji, a nie mówi o planowaniu ani o pięknie rodzicielstwa.
  3. Zespoły dostają po dwa sformułowania, którymi zachęca się dziewczyny/kobiety do przyjścia do kliniki. Zadaniem uczniów jest wykazanie tkwiącego w nich kłamstwa. W argumentacji można odwołać się do konkretnych scen z filmu:
    • „zabieg jest bezpieczny”; „pomagamy dziewczynom, które są w ciąży, na którą nie są gotowe”
    • „płód niczego nie czuje”; „celem kliniki jest ograniczenie ilości aborcji przez ich dostępność”
    • „tabletka poronna naturalną drogą poronienia”; „dbamy o godność i prawa kobiet”
    • „jeśli jest konieczność, dokonujemy aborcji”; „wolność kobiety polega też na tym, że nikt nie może jej mówić, co ma robić ze swoim ciałem”
  4. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup referują wyniki swojej pracy.
  5. Nauczyciel w krótkim podsumowaniu zwraca uwagę na to, iż:
  • Aaborcja nie jest bezpiecznym zabiegiem dla matki, a tym bardziej dla dziecka;
  • Polityka kierownictwa kliniki nie jest skierowana na pomoc, ale na zysk –pokazuje to zdanie wypowiedziane przy okazji wyboru pracownika roku: „Aborcja jest jak fast food – niezdrowa, ale daje zysk!”;
  • Płód nie jest rzeczą pozbawioną czucia; to człowiek we wczesnej fazie rozwoju – odczuwa nie tylko ból, ale też emocje, np. strach;
  • Dostępność nigdy nie prowadzi do ograniczenia – to slogan pozbawiony logicznego i empirycznego uzasadnienia;
  • Zdarzają się naturalne poronienia – to dramatyczne doświadczenia wielu matek – ale gdy są sprowokowane tabletką poronną, wtedy przestają być naturalne! Jest przecież różnica między naturalną śmiercią a śmiercią spowodowaną przez podanie komuś trucizny;
  • Celem działań kliniki nie jest niczyja godność – to frazes, który ma napędzić biznes; celem jest zysk!
  • W klinikach aborcyjnych nie przeprowadza się zabiegów, gdy zachodzi konieczność, ale wtedy, gdy „złapie się klienta”. Dobrze przedstawia to scena, gdy Abby, będąc w ciąży, przychodzi do pracy, a Cheryl pyta ją: „Jak kobieta w ciąży może przekonywać do aborcji?”. Widać tu prawdziwy cel kliniki: nie dobro i godność kobiety, nie pomoc i ratowanie życia, nie żadna konieczność, ale „przekonywanie do aborcji”;
  • Człowiek jest istotą wolną, może sam podejmować decyzje. Ale – jak uczy filozofia i codzienne doświadczenie – wolność jednego człowieka nie może deptać godności i wolności drugiego. Decyzja o aborcji depcze godność dziecka, niszczy jego wolność i prawo do życia, zabija je. Dokonując aborcji, kobieta robi coś nie tylko ze swoim ciałem, ale też z ciałem dziecka.

 

Ćwiczenie 3

  1. Nauczyciel przypomina uczniom kilka drastycznych scen:
  • Abby ogląda na USG przebieg aborcji,
  • Abby przyjmuje tabletkę poronną,
  • Komplikacje przy zabiegu młodej dziewczyny, która przyszła z ojcem,
  • Abby zostaje dopuszczona do specjalnego pomieszczenia – P.O.C Room (Product Of Cconception), w którym przechowuje się szczątki dzieci po zabiegu aborcji,
  • Modlitwa przy pojemniku ze szczątkami abortowanych dzieci.
  1. Uczniowie otrzymują polecenie, aby w zeszytach lub na kartach odpowiedzieć na dwa pytania:
  • Jakich doświadczali emocji, gdy oglądali te sceny?
  • Czy oglądanie takich scen może przyczynić się do zmiany stanowiska tych, którzy w przerywaniu ciąży nie widzą niczego złego?
  1. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu chętni uczniowie mogą podzielić się swoimi przemyśleniami.

Ćwiczenie 4

  1. Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel prosi, aby uczniowie odtworzyli poznaną na filmie drogę życiową Abby Johnson:
  • pochodzi z dobrej rodziny,
  • studiuje na uniwersytecie w Teksasie,
  • zostaje wolontariuszką w klinice Planned Parenthood,
  • wychodzi za mąż za starszego od siebie mężczyznę i zachodzi z nim w ciążę,
  • rozwodzi się; nie chce, żeby cokolwiek łączyło ją z tym mężczyzną – decyduje się na aborcję,
  • podejmuje pracę w klinice; rozmawia z pacjentkami; uważa, że namawiając je na aborcję, pomaga im,
  • wierzy, że to, co robi, jest dobre; mocno angażuje się w pracę,
  • wychodzi za mąż, rodzi córkę,
  • wciąż pracuje w klinice, awansując na najmłodszego jej dyrektora,
  • zaczyna odczuwać niepokój sumienia; rozmawia z protestującymi pod kliniką; rozmawia z matką; czuje, że coś jest nie tak; nie mówi córce, na czym polega jej praca,
  • moment zwrotny – ogląda aborcję na USG; widzi, jak dziecko ucieka przed pompą, jest rozrywane, przeżywa ból i strach – toczy dramatyczną, przegraną walkę o swoje życie,
  • składa rezygnację z pracy,
  • przystępuje do obrońców życia; przeżywa nawrócenie,
  • docenia modlitwę tych, którzy stali pod kliniką, gdy była jej dyrektorem – wierzy, że jej nawrócenie może być efektem ich modlitwy; zauważa, że w czasie modlitwy ilość aborcji spada nawet o 75%,
  • przez dotychczasowych współpracowników zostaje nazwana zdrajcą i pozwana do sądu m.in. za kradzież dokumentów,
  • wygrywa sprawę w sądzie,
  • modli się za dzieci; przeprasza swoje dziecko, które usunęła – rozumie, że dziecko jest darem, błogosławieństwem niezależnie od okoliczności.
  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odpowiedzieli na pytanie: czy chcieliby się zaprzyjaźnić z Abby. Odpowiedź należy uzasadnić.

Zakończenie

W filmie pojawia się informacja o tym, że w jednym z kościołów został zamordowany lekarz dokonujący aborcji. Nauczyciel zadaje pytanie do przemyślenia po skończonej lekcji: czy zamach może być skuteczną formą niszczenia zła?