Polecamy Film: NIEPLANOWANE – premiera 1 listopada 2019 r.

Załączniki:
KONSPEKT: Nieplanowane
Wprowadzenie
Temat prawnej dopuszczalności przerywania ciąży od wielu lat rozgrzewa emocje. O aborcji mówią politycy i księża; mówią przedstawiciele organizacji feministycznych i obrońców życia; mówią filozofowie i zwykli zjadacze chleba. W tych głosach wybrzmiewają różne opinie: od zdecydowanego stwierdzenia, że aborcja jest czymś dobrym i pożytecznym, do nazwania jej brutalnym morderstwem niewinnego człowieka. Emocji związanych z obydwoma postawami doświadczyła Abby Johnson, która jest bohaterką autentycznej historii opartej na jej życiu opowiedzianej w filmie pt. Nieplanowane.
W czasie lekcji zostaje podjęty ten temat w toku dyskusji o sposobach pracy w klinice „Planned Parenthood”.
W filmie jest kilka drastycznych scen. Nauczyciel zachęca uczniów do rozmowy o emocjach towarzyszących im podczas ich oglądania.
W jednym z dialogów pada zdanie: „Dziecko jest błogosławieństwem, jeśli są odpowiednie okoliczności”. Chcemy, aby uczniowie zrozumieli, że dziecko zawsze jest błogosławieństwem.
Ćwiczenie 1
- Nauczyciel rozpoczyna luźną rozmowę z uczniami na temat aborcji. Prosi, aby powiedzieli, co o niej wiedzą, skąd czerpią informacje. Nie pozwala na dyskusję, na ocenianie wypowiedzi kolegów/koleżanek, na rozbudzenie emocji.
Ćwiczenie 2
- Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Poszczególne zespoły powinny siedzieć tak, aby można było swobodnie rozmawiać (przyciszonym głosem, by nie przeszkadzać innym) i notować.
- Nauczyciel zwraca uwagę na sposób, w jaki kobiety są zachęcane do korzystania z usług klinik aborcyjnych. Z reguły są to kłamstwa, słowa, które mają tworzyć wrażenie dobra, troski. Kłamstwem jest już sama nazwa kliniki: „Planned Parenthood”, czyli „Planowane rodzicielstwo”. Tam dokonuje się aborcji, a nie mówi o planowaniu ani o pięknie rodzicielstwa.
- Zespoły dostają po dwa sformułowania, którymi zachęca się dziewczyny/kobiety do przyjścia do kliniki. Zadaniem uczniów jest wykazanie tkwiącego w nich kłamstwa. W argumentacji można odwołać się do konkretnych scen z filmu:
- „zabieg jest bezpieczny”; „pomagamy dziewczynom, które są w ciąży, na którą nie są gotowe”
- „płód niczego nie czuje”; „celem kliniki jest ograniczenie ilości aborcji przez ich dostępność”
- „tabletka poronna naturalną drogą poronienia”; „dbamy o godność i prawa kobiet”
- „jeśli jest konieczność, dokonujemy aborcji”; „wolność kobiety polega też na tym, że nikt nie może jej mówić, co ma robić ze swoim ciałem”
- Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup referują wyniki swojej pracy.
- Nauczyciel w krótkim podsumowaniu zwraca uwagę na to, iż:
- Aaborcja nie jest bezpiecznym zabiegiem dla matki, a tym bardziej dla dziecka;
- Polityka kierownictwa kliniki nie jest skierowana na pomoc, ale na zysk –pokazuje to zdanie wypowiedziane przy okazji wyboru pracownika roku: „Aborcja jest jak fast food – niezdrowa, ale daje zysk!”;
- Płód nie jest rzeczą pozbawioną czucia; to człowiek we wczesnej fazie rozwoju – odczuwa nie tylko ból, ale też emocje, np. strach;
- Dostępność nigdy nie prowadzi do ograniczenia – to slogan pozbawiony logicznego i empirycznego uzasadnienia;
- Zdarzają się naturalne poronienia – to dramatyczne doświadczenia wielu matek – ale gdy są sprowokowane tabletką poronną, wtedy przestają być naturalne! Jest przecież różnica między naturalną śmiercią a śmiercią spowodowaną przez podanie komuś trucizny;
- Celem działań kliniki nie jest niczyja godność – to frazes, który ma napędzić biznes; celem jest zysk!
- W klinikach aborcyjnych nie przeprowadza się zabiegów, gdy zachodzi konieczność, ale wtedy, gdy „złapie się klienta”. Dobrze przedstawia to scena, gdy Abby, będąc w ciąży, przychodzi do pracy, a Cheryl pyta ją: „Jak kobieta w ciąży może przekonywać do aborcji?”. Widać tu prawdziwy cel kliniki: nie dobro i godność kobiety, nie pomoc i ratowanie życia, nie żadna konieczność, ale „przekonywanie do aborcji”;
- Człowiek jest istotą wolną, może sam podejmować decyzje. Ale – jak uczy filozofia i codzienne doświadczenie – wolność jednego człowieka nie może deptać godności i wolności drugiego. Decyzja o aborcji depcze godność dziecka, niszczy jego wolność i prawo do życia, zabija je. Dokonując aborcji, kobieta robi coś nie tylko ze swoim ciałem, ale też z ciałem dziecka.
Ćwiczenie 3
- Nauczyciel przypomina uczniom kilka drastycznych scen:
- Abby ogląda na USG przebieg aborcji,
- Abby przyjmuje tabletkę poronną,
- Komplikacje przy zabiegu młodej dziewczyny, która przyszła z ojcem,
- Abby zostaje dopuszczona do specjalnego pomieszczenia – P.O.C Room (Product Of Cconception), w którym przechowuje się szczątki dzieci po zabiegu aborcji,
- Modlitwa przy pojemniku ze szczątkami abortowanych dzieci.
- Uczniowie otrzymują polecenie, aby w zeszytach lub na kartach odpowiedzieć na dwa pytania:
- Jakich doświadczali emocji, gdy oglądali te sceny?
- Czy oglądanie takich scen może przyczynić się do zmiany stanowiska tych, którzy w przerywaniu ciąży nie widzą niczego złego?
- Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu chętni uczniowie mogą podzielić się swoimi przemyśleniami.
Ćwiczenie 4
- Jeśli wystarczy czasu, nauczyciel prosi, aby uczniowie odtworzyli poznaną na filmie drogę życiową Abby Johnson:
- pochodzi z dobrej rodziny,
- studiuje na uniwersytecie w Teksasie,
- zostaje wolontariuszką w klinice Planned Parenthood,
- wychodzi za mąż za starszego od siebie mężczyznę i zachodzi z nim w ciążę,
- rozwodzi się; nie chce, żeby cokolwiek łączyło ją z tym mężczyzną – decyduje się na aborcję,
- podejmuje pracę w klinice; rozmawia z pacjentkami; uważa, że namawiając je na aborcję, pomaga im,
- wierzy, że to, co robi, jest dobre; mocno angażuje się w pracę,
- wychodzi za mąż, rodzi córkę,
- wciąż pracuje w klinice, awansując na najmłodszego jej dyrektora,
- zaczyna odczuwać niepokój sumienia; rozmawia z protestującymi pod kliniką; rozmawia z matką; czuje, że coś jest nie tak; nie mówi córce, na czym polega jej praca,
- moment zwrotny – ogląda aborcję na USG; widzi, jak dziecko ucieka przed pompą, jest rozrywane, przeżywa ból i strach – toczy dramatyczną, przegraną walkę o swoje życie,
- składa rezygnację z pracy,
- przystępuje do obrońców życia; przeżywa nawrócenie,
- docenia modlitwę tych, którzy stali pod kliniką, gdy była jej dyrektorem – wierzy, że jej nawrócenie może być efektem ich modlitwy; zauważa, że w czasie modlitwy ilość aborcji spada nawet o 75%,
- przez dotychczasowych współpracowników zostaje nazwana zdrajcą i pozwana do sądu m.in. za kradzież dokumentów,
- wygrywa sprawę w sądzie,
- modli się za dzieci; przeprasza swoje dziecko, które usunęła – rozumie, że dziecko jest darem, błogosławieństwem niezależnie od okoliczności.
- Nauczyciel prosi, aby uczniowie odpowiedzieli na pytanie: czy chcieliby się zaprzyjaźnić z Abby. Odpowiedź należy uzasadnić.
Zakończenie
W filmie pojawia się informacja o tym, że w jednym z kościołów został zamordowany lekarz dokonujący aborcji. Nauczyciel zadaje pytanie do przemyślenia po skończonej lekcji: czy zamach może być skuteczną formą niszczenia zła?