LEKCJA Enter
LEKCJA ENTER
Autor/autorka:
Bogumiła Rzepnicka
- Etap edukacyjny, klasa: szkoła ponadpodstawowa – liceum – klasa II
- Przedmiot: religia
3.Temat zajęć: „Ziarnem jest słowo Boże, a siewcą jest Chrystus” – spotkanie z nauczaniem Jana Pawła II w 30 rocznicę pobytu papieża na Ziemi Łomżyńskiej.
- Czas trwania zajęć: 45 min.
- Uzasadnienie wyboru tematu: Wychowanie i edukacja jest wspólnym dziełem, w które zaangażowana jest przede wszystkim rodzina, szkoła oraz inne podmioty wychowawcze (Kościół, organizacje młodzieżowe, środowisko rówieśnicze itp.) Dlatego też dla prawidłowego przebiegu procesu formacji młodego pokolenia
i osiągnięcia przez nie dojrzałości osobowej i społecznej konieczna jest współpraca środowiska szkolnego
i rodzinnego. Owocny dialog wychowawczy pomiędzy szkołą i rodziną możliwy będzie jedynie po uprzednim przyjęciu określonej koncepcji człowieka i wyborze właściwej opcji światopoglądowej, dotyczącej konkretnych wartości. Nie można bowiem współdziałać w kształtowaniu młodego pokolenia, jeżeli nie umożliwi się mu rzeczywistego rozeznania, kim jest, jaki jest cel i sens jego życia, działalności, wyborów. W sposób bardzo oryginalny i kreatywny do problematyki wychowania podchodził Jan Paweł II. Według Niego, wychowanie ma służyć niejako „uczłowieczeniu” osoby ludzkiej. Jego nauczanie zawiera wiele cennych elementów wychowawczych, służących rozwojowi osoby ludzkiej i poszanowaniu jej godności. Wiele miejsca poświęca też takim wartościom jak: ojczyzna, patriotyzm, kultura i praca człowieka. Treści omawiane w powyższym temacie znajdują swoje odzwierciedlenie w zagadnieniach ujętych w podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce oraz są zgodne z rozkładem materiału podręcznika religii dla liceum ogólnokształcącego i technikum (podręcznik „Na drogach wiary”, kl. II, wyd. Jedność). - Uzasadnienie zastosowania technologii: Zastosowanie nowoczesnych technologii sprzyja aktywizacji uczniów. Dzięki nim uczniowie nie są biernymi odbiorcami przekazywanej przez nauczyciela wiedzy, ale mogą aktywnie uczestniczyć w procesie nauczania oraz doskonalić umiejętność korzystania z różnych narzędzi multimedialnych. Takie zaangażowanie uczniów podnosi atrakcyjność prowadzonych zajęć i sprzyja zaangażowaniu większości uczniów w klasie. Dzięki temu lekcja religii staję się bardziej efektywna, a nowe treści są szybciej i łatwej przyswajane przez uczniów.
- Cel ogólny zajęć: Poznanie życia i postawy św. Jana Pawła II oraz zapoznanie z jego nauczaniem zawartym w homilii wygłoszonej 4 czerwca 1991 r. w Łomży roku podczas IV pielgrzymki Jana Pawła II do Polski.
- Cele szczegółowe zajęć:
Uczeń:
- wymienia najważniejsze fakty z życiorysu św. Jana Pawła II i główne obszary jego aktywności,
- wskazuje najważniejsze wartości zawarte w homilii Jana Pawła II wygłoszonej 4 czerwca 1991 r. w Łomży roku podczas IV pielgrzymki do Polski,
- ocenia w jaki sposób są one pomocne w osiągnięciu świętości,
- charakteryzuje wartość papieskich pielgrzymek dla narodu.
- Metody i formy pracy:
- praca zdalna z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams
W wypadku lekcji stacjonarnej:
- projekcja prezentacji filmu
- praca indywidualna
- praca w grupach
- praca z tekstem
- prezentacje w aplikacjach: genialny, padlet i Power Point
- Środki dydaktyczne:
- materiał dostępny w prezentacji: https://view.genial.ly/5e95aabbbdc66c0ddf010258/horizontal-infographic-review-jan-pawel-ii
- film dostępny na kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=5i7JW_flCGQ
- materiał zamieszczony na: Jan Paweł II w Łomży – ważne wątki homilii papieża (padlet.com)
- test zamieszczony na: https://learningapps.org/2848064
- Wymagania w zakresie technologii:
Komputer/tablet/telefon z dostępem do Internetu, projektor multimedialny
- Przebieg zajęć:
Aktywność nr 1
Temat: Jan Paweł II – życie i dzieło Papieża Polaka. Z Wadowic do świętości (faza przygotowawcza).
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
- Wprowadzenie.
- Zapoznanie z tematem lekcji.
- Uczniowie pracują z aplikacją: https://view.genial.ly/5e95aabbbdc66c0ddf010258/horizontal-infographic-review-jan-pawel-ii. Na podstawie udostępnionych w prezentacji informacji uczniowie wymieniają najważniejsze fakty z życia Jana Pawła II oraz wskazują najistotniejsze obszary jego aktywności.
Aktywność nr 2
Temat: Przesłanie zawarte w homilii Jana Pawła II wygłoszonej 4 czerwca 1991 r. w Łomży podczas IV pielgrzymki papieża do Polski (faza realizacji).
Czas trwania: 20 min.
Opis aktywności:
- Obejrzenie filmu: https://www.youtube.com/watch?v=5i7JW_flCGQ przypominającego pobyt papieża Jana Pawła II w Łomży.
- Na podstawie analizy fragmentów homilii Jana Pawła II Pawła II wygłoszonej 4 czerwca 1991 r. w Łomży zamieszczonych w: Jan Paweł II w Łomży – ważne wątki homilii papieża (padlet.com) uczniowie wskazują najistotniejsze treści zawarte w homilii papieża.
Aktywność nr 3
Temat: Dekalog drogą do osiągnięcia świętości (faza podsumowująca).
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
- Przypomnienie treści przykazań, rozwiązanie testu: https://learningapps.org/2848064
- Określenie kluczowej roli Dekalogu w procesie zbawienia człowieka na podstawie słów Jana Pawła II zawartych w homilii wygłoszonej 4 czerwca 1991 r. w Łomży (tekst udostępniony na slajdzie prezentacji Power Point): „Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?” – pyta w Ewangelii młodzieniec, słuchacz słów Jezusa (Mt 19,16). „Zachowaj przykazania” (Mt 19,17) – i Chrystus przypomina Dekalog Starego Przymierza, który jest prawem Bożym i drogowskazem ludzkiej moralności w każdym czasie i miejscu.”
Aktywność nr 4
Temat: Duchowy depozyt i dar Jana Pawła II (zakończenie).
Czas trwania: 5 min.
Opis aktywności:
Refleksja nad słowami wiersza Mirosława Glazika (tekst wiersza udostępniony na slajdzie prezentacji Power Point):
Zgasną Twoje słowa Papieżu
szybko jak świece na północnym
wietrze posilony duch rodaków
prędko otępieje
lecz na dnach skamieniałych serc
tlić będą się wiecznie
zasiane
iskierki miłości.
- Sposób ewaluacji zajęć:
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań, w których wyrażą swoją opinię na temat przeprowadzonej lekcji:
- Ważne dla mnie było…
- Dowiedziałem się…
- Warto zmienić…
- Licencja:
test
- Wskazówki: Scenariusz szczególnie przydatny katechetom diecezji łomżyńskiej w uczczeniu 30 rocznicy pobytu św. Jana Pawła II w Łomży.
- Materiały pomocnicze: Tekst homilii Jana Pawła II zamieszczony w: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie/17lomza_04061991.html
- Forma prowadzenia zajęć: Do wyboru forma zdalna lub stacjonarna.